středa 22. února 2017

Zdravá strava - Jídlo

Zdravá strava

Jídlo

CO? KDY? JAK? A PROČ?

Tohle jsou otázky, které trápí snad každého kdo začíná.
Dle mého názoru se na ně nedá jasně odpovědět.
Někdo potřebuje ráno bílkoviny, někdo sacharidy a jiný zase tuky.
Každý má svůj směr a svůj cíl.
Podle toho si každý musí určit nebo nechat poradit jak na to.
Já sama to mám jak kdy.
Někdy musím snídat sladké, někdy slané.
Záleží na tom jestli ten den trénuji, mám volno nebo prostě mám na něco chuť.
Složení každého jídla záleží i na vašem denním příjmu.
Jestli chcete hubnout, rýsovat nebo nabrat nějaký ten sval.

Začnu tedy SNÍDANÍ

Snídaně

Někdo preferuje snídat tuky a bílkoviny, někdo sacharidy a bílkoviny.
Každý jsme jiný a každý chceme a potřebujeme něco jiného.
Já sama mám dny kdy snídám vajíčka se zeleninou a druhý den
sahám zase po jogurtu s ovocem.
Záleží také na tom jestli vás čeká trénink, kardio nebo se plánujete jen válet.

Snídaně
a její varianty

První variantou je klasika v podobě vajíček.
Můžete si k nim přidat brokolici, rajčata nebo třeba banán.
Vše záleží na vašem denním příjmu a výdeji.
Znám lidi, kteří bez vajíček k snídani nepřežijí ani dopoledne.
Trápí je bez nich pocit hladu a cítí se bez energie.
Také jsem měla období kdy jsem je snídala ale to už je pryč.
Můžete je jíst míchaná, vařená, na sladko i slano.

Slané varianty:

Se šunkou, s žampiony, s brokolici nebo jinou vámi oblíbenou zeleninou.

Sladké varianty:

 Míchaná vajíčka s ovocným přelivem. Hlavně nezapomeňte, že nemáte soli.

 Receptík:
2 vejce, jeden banán.
Banán rozmačkáme na kaši, přidáme vejce a spojíme.
Můžeme přidat trochu proteinu.
Směs postupně opékáme na pánvičce jako lívanečky.
Servírovat můžeme s jogurtem, dalším ovocem nebo arašídovým máslem

Svačiny

Opět záleží na vás, případně na radách od zkušeného trenéra nebo trenérky.
Jsou lidé co dopoledne preferují sacharidy a jiní zase tuky.
Já osobně jsem zastánce spíše sladkých a ovocných svačin.
Jelikož chodím ráno na trénink tyto svačiny mi vyhovují nejvíce.

Moje svačiny

Ráda si dělám salát ze strouhané mrkve a jablka.
Další variantou je jogurt nebo tvaroh s ovocem dle nálady a denního příjmu.
Pokud mám chuť přidám trochu arašídového másla nebo oříšků.
Tohle jsou dva druhy dopoledních svačin, které střídám cca od dva dny.

V den kdy mám více sacharidů, místo jogurtu volím oat mash.
Stále ale přidávám ovoce podle nálady.


Obědy

Oběd je taková ta klasika.

Přílohy:

Nejčastěji střídám brambory a rýži v kombinaci se zeleninou nebo zelím.
Když nestíhám a zapomněla jsem si uvařit sahám po polentě nebo kuskusu.
Polentu i kuskus připravuji ve vodě s trochou bujónu z kostky.
Přece jen jinak to nechutná nic extra.
Občas sáhnu i po celozrnných těstovinách a cizrně.

Maso:

Hovězí zadní, falešná svíčková, panenka a tilapia.
80% mého jídelníčku tvoří hovězí maso.
Používám ho většinou v mletém stavu protože je pro mě lépe stravitelné.
Rybu zařazuji 2 x do týdne podle nálady a chuti.

Zelenina:

Využívám hlavně různé mražené směsi.
Vždy si jí započítám do denního příjmu a od toho se odvíjí i množství.
K rýži přidávám po většinou čínskou směs, kterou vařím přímo v rýži.
Pokud si jí dávám k bramborům sahám po mixech s většími kousky zeleniny.
Brambory si uvařím a poté je spolu se zeleninou opeču na panvičce.
Jednou denně přidávám buď k obědu nebo k večeři kyselé zelí.
Kyselé zelí je zdravé, má spoustu vitamínů a dalších tělu prospěšných látek.

Odpolední svačiny

K odpolední svačině kombinuji zeleninu a tuky.
Zeleninu si určuji podle toho na co mám chuť.
Základ vždy tvoří salátová okurka a ještě jeden druh zeleniny.
Jím papriku bílou, červenou, oranžovou nebo rajčata.
K zelenině přidám buď vařená vejce, sýr nebo kvalitní šunku.
Občas si dělám omeletu z brokolice, vajíček a cukety.

Když mám chuť na sladkou variantu.
Sahám po tvarohu nebo řeckém jogurtu, který ochutím proteinem a ořechy.
Jednou za čas si udělám proteinové lívance s trochou jogurtu a bobulovým ovocem.
Jako sladkou svačinu můžete využít i rýži s kvalitním kakaem a ořechy.

V den kdy mám více sacharidů mám k druhé svačině vždy oat mash s ovocem.
Je to moje oblíbené jídlo, které uspokojí moje chutě na sladké.

Večeře

Nebudu to nějak dlouze rozepisovat.
Vetšinou jsou totožné s obědem.
V jeden den střídám dva druhy příloh a to mi bohatě stačí.
Množství přílohy se nijak neliší od obědové porce.
Rozhodně nedoporučuji večer vynechávat přílohy úplně.
Můžete zmenšit porci ale ne úplně vynechat.


Před spaním si dávám ještě protein.
Občas zařadím vařená vajíčka a když je chuť tak i proteinové palačinky.


Množství?

Záměrně jsem nikde nenapsala kolik čeho jím.
Množství přijatých bílkovin, sacharidů a tuků má každý jiné.
Každé tělo funguje na jiném principu a každý má svůj systém.
Pokud si nebudete vědět rady jak si jídelníček sestavit, poraďte se s odborníky.
Dávejte pozor komu se svěřujete a mějte jasně určený cíl.
Pokud nebudete vědět co chcete těžko vám někdo poradí.

Co je tedy základ.

Vnímejte co vaše tělo dělá, když mu dáte určitý druh jídla.
Všechno je to o tom jaký máte cíl.
Nebojte se nových chutí.
Využívejte kvalitní koření a ochucovadla.
Vyhněte se sladidlům, netučným výrobkům a upraveným potravinám.
Pokud máte jednou za týden chuť na zákusek dejte si ho.
Jde o to se nepřejídat ale jíst dostatečně.
Vždy pamatujte na čerstvost a kvalitu potravin.
Než se do něčeho pustíte poraďte se s odborníkem.
Dávejte ale pozor na to aby měl zkušenosti a věděl co dělá.

Čemu bych se vyhnula.

Bílé pečivo, klasické těstoviny a potraviny bez možnosti zjištění složení.
Sladké sušenky, bonbony, zákusky a hotová jídla z pytlíku.
Slazené ale i ZERO nápoje s umělými sladidly.


Poslední slova na závěr

Jídlo není jaderná fyzika.

Jde o příjem a výdej.

Základem je čerstvost a kvalita.

Nebojte se, že vás to bude nějak omezovat.

Žiješ jen jednou tak si toho važ.


Přeji vám krásný den

Věrka

Žádné komentáře:

Okomentovat